Uitkomsten meedenksessies: wat zou u in de bibliotheek van de toekomst willen doen?

25-01-2021

Boeken om te lezen en te lenen, en een soort huiskamergevoel. Dat vinden de inwoners van Leidschendam-Voorburg belangrijk als het om de bibliotheek gaat. Daarnaast zien veel inwoners de bibliotheek als een plek om je verder te ontwikkelen.

De lees- en uitleenfunctie zou echter wel moeten worden gemoderniseerd, bijvoorbeeld door een online boekenclub te organiseren of de mogelijkheid te geven om online boeken bestellen en thuis te laten bezorgen. Dat blijkt uit het participatietraject rondom de bibliotheek van de toekomst.

Hieronder geven we de belangrijkste resultaten per doelgroep.

Volwassenen 

  • Leen- en leesfunctie blijft belangrijk, maar moet wel worden gemoderniseerd.

  • De bibliotheek zou een soort ‘huiskamer’ moeten zijn, waar je zonder verplichtingen kunt binnenlopen en waar je niets ‘hoeft’. Er zou ruimte moeten zijn waar je kunt ontspannen, ontmoeten, lezen of een kop koffie kunnen drinken.

  • Behoefte aan meer maatschappelijke activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van laaggeletterdheid, eenzaamheid, inclusie, mediawijsheid en talentontwikkeling.

  • Bibliotheek kan een rol spelen in het tegengaan van ‘fake news’, bijvoorbeeld door uit te leggen hoe betrouwbaar bronnenonderzoek kan worden gedaan.

  • Inwoners met een lager opleidings- en inkomensniveau hebben vooral behoefte aan werkplekken, kopieermogelijkheden, en advies op het gebied van zorg en ondersteuning. Mensen met een hoger inkomen hebben meer behoefte aan culturele activiteiten.

  • Meningen verschillen over of de bibliotheek nou een ‘stilte plek’ moet zijn of dat het er juist moet bruisen van de activiteiten (en dan mag geluid ook).

Jongeren (13 tm 23 jaar)

  • Volwassenen vinden dat de bibliotheek jongeren moet stimuleren om meer te lezen.

  • Jongeren geven aan dat de bibliotheek voor hen nu niet echt leeft.

  • In de toekomst zou de bibliotheek meer moeten aansluiten bij onderwerpen die leven onder jongeren, zoals werk, opleiding, inkomen, status en vrienden en familie.

Kinderen (4 tm 12 jaar)

  • Willen een plek om te lezen en om te spelen. Veel verschillende suggesties, van spelcomputers tot glijbanen.

  • Behoefte aan gebruik van nieuwe technologie. Bijvoorbeeld Virtual Reality waarmee zij een boek ‘in kunnen stappen’ en echt kunnen beleven. Of een servicerobot die helpt bij het kiezen van de juiste boeken, bijvoorbeeld op basis van boeken die je eerder hebt gelezen. 

 Taalvragers (inwoners die beter Nederlands willen leren lezen en schrijven)

  • Bibliotheek is er vooral voor boeken en als sociale omgeving.

  • De fysieke afstand tot de bibliotheek en de beheersing van de taal zorgen voor barrières.

  • Sommigen geven aan zelf al boeken te hebben en dat ze daarom geen gebruik maken van de bibliotheek.

Maatschappelijke partners

  • Er zijn al veel partnersschappen
     
  • Er wordt nog wel ruimte gezien voor nieuwe partnerschappen, bijvoorbeeld rondom het jonge kind in het kader van leesbevordering op de voorschool, rondom jongeren en partnerschappen waarin de bestaande wijkcentra een uitgiftepunt worden van de bibliotheek.

MKB

  • Ondernemers geven het advies dat de bibliotheek zou kunnen investeren in meer 'bruis', bijvoorbeeld door de combinatie van horeca en bibliotheek verder te onderzoeken of door nog meer te investeren in een gastvrije en uitnodigende sfeer.

Lees meer over de uitkomsten van de meedenksessies in de rapportage hieronder. De komende periode gaan we in kaart brengen wat dit betekent voor de bibliotheek.

 

Afbeeldingen

Toegevoegde bestanden

Twitter

Telefoon 14 070

Maandag tot en met donderdag  8:30 - 17:00 uur
Vrijdag                                               8:30 - 16:00 uur

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.