Parkeren rond the Mall

Bewoners ervaren regelmatig parkeeroverlast. Dat heeft invloed op de bereikbaarheid en de leefbaarheid in Leidschendam.

Parkeeroverlast aanpakken samen met inwoners

  • Samen met inwoners van 8 buurten rond de Mall wil de gemeente werken aan een parkeerbeleid met daarin een slimme mix van zones waar je alleen kunt parkeren met een vergunning of met een parkeerschijf.
  • Parkeeroverlast wordt niet alleen veroorzaakt door de Mall. Ook het ziekenhuis, het politiebureau, de gebedshuizen, sport – en andere voorzieningen dragen daaraan bij.
  • Draagvlak bij de bewoners voor de uitwerking van parkeermaatregelen is voor het college belangrijk. In mei 2024 heeft het college van B&W een plan van aanpak en een participatietraject goedgekeurd.  
  • De gemeente werkt samen met belanghebbenden uit de buurten rond de Mall aan maatregelen. Het uitwerken van slim parkeerbeleid als 1 van deze maatregelen heeft prioriteit.
  • Parkeermaatregelen kunnen zijn: parkeervergunningen voor bewoners en een blauwe zone bij bijvoorbeeld sportvoorzieningen, scholen, winkels of de gebedshuizen in de buurt. Daarbij wordt ook gekeken op welke tijdstippen dat nodig is.
  • Omwonenden hebben aangegeven dat ze handhaving van maatregelen belangrijk vinden. Zij geven aan dat er op dit moment niet of nauwelijks wordt gehandhaafd op parkeerovertredingen.

 

Parkeeronderzoek

  • In juli 2021 en januari 2022 zijn er parkeeronderzoeken gedaan. De centrale vraag daarbij  was welke parkeerproblemen er spelen en welke mogelijkheden men zag om eventuele overlast door de Mall tegen te gaan
  • Uit deze onderzoeken kwam naar voren dat bewoners die dichtbij de Mall wonen meer overlast ervaren dan bewoners in andere buurten 
  • Er is draagvlak voor vergunningparkeren als ook voor blauwe zones, afhankelijk van de ervaren parkeeroverlast. Het draagvlak neemt ook toe

Resultaten draagvlak parkeeronderzoeken

juli 2021

januari 2022

Parkeervergunningen bewoners

32,6%

38%

Blauwe zone met ontheffing

33,7%

46%

Geen parkeermaatregelen nodig, behalve op specifieke dagen en/of tijdstippen

27,8 %

33%

 

  • De parkeerdruk in de wijken die in 2021 op de drukste momenten is gemeten, is in het najaar van 2022 tijdens bijna alle weekenden en feestdagen opgetreden. Bewoners hebben in de klankbordgroep aangegeven dat zij vanwege deze parkeerdruk willen dat er parkeerregulering wordt ingevoerd in combinatie met voldoende handhaving.
  • Volgens de Mall is het aantal bezoekers in 2023 gestegen tot 15 miljoen. De verwachting is dat het aantal bezoekers in 2024 structureel hoog blijft en mogelijk nog gaat toenemen. De parkeerterreinen bij de Mall zullen bij slecht weer, tijdens weekenden, feestdagen en vakanties vol staan. Bezoekers en medewerkers zullen de wijken opzoeken om alsnog ergens te kunnen parkeren.
  • De gemeente wil daarom begin 2025 opnieuw onderzoek doen via een online raadpleging om de actuele stand van zaken en zonder coronaeffecten in kaart te brengen. 
  • De resultaten van de eerdere onderzoeken worden daarbij meegenomen, zodat de resultaten van het nieuwe onderzoek leiden tot de beste oplossingen per buurt. We vragen de werkgroep (die bestaat uit inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties) om advies bij het opstellen van de vragen voor de online raadpleging.

Participatietraject parkeren

Het uitwerken van de parkeermaatregelen zal 2 jaar in beslag nemen. Dat is nodig om de regels via een parkeerverordening aan te passen én samen met de omgeving tot een aanpak te komen.
 

  • Stap 0 (medio 2024) - Voorbereiding: werkgroep samenstellen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties uit de 8 buurten:
  1. De Heuvel
  2. De Zijde
  3. Park Veursehout
  4. Via Verdi
  5. Essensteyn-Gaarden
  6. Essensteyn-Weiden
  7. Verzetsheldenwijk
  8. Raadhuiskwartier
  • Stap 1 (eind 2024/begin 2025) - Vaststellen van de regels en randvoorwaarden om vergunningszones mogelijk te maken. In de huidige regelgeving is al ruimte voor (meer) blauwe zones
  • Stap 2 (begin 2025) - Online raadpleging voor alle huishoudens in de 8 buurten. Inwoners kunnen hierin aangeven wat ze in hun straat of buurt belangrijk vinden.
  • Stap 3 (eind 2025) – Het college besluit welke maatregelen in welke buurten worden genomen, op basis van de resultaten van het participatietraject
  • Stap 4 (begin 2026) – Invoering van de parkeermaatregelen in de 8 buurten

 

  • Geen resultaten gevonden

    Je zoekopdracht leverde helaas geen resultaat op. Controleer de spelling of probeer het opnieuw met een andere term.

Telefoon 14 070

Maandag tot en met donderdag  8:30 - 17:00 uur
Vrijdag                                        8:30 - 16:00 uur

 
Cookie-instellingen