Verkeer

563 keer bekeken

Er is grote belangstelling voor winkelcentrum de Mall of the Netherlands. Daardoor kan het in het weekend en op feestdagen drukker zijn in de Mall maar ook op de toegangswegen ernaartoe. De gemeente roept bezoekers op om op de fiets of met het openbaar vervoer te komen. Ook werken we aan verkeers- en parkeermaatregelen om overlast voor omwonenden te verminderen.

Informatiemarkt januari/februari 2022

De gemeente vindt het heel belangrijk om te weten welke vragen, zorgen en ideeën u heeft over de verkeers- en parkeersituatie rondom de Mall. In januari/februari organiseren we een online informatiemarkt over verkeer- en parkeren rondom de Mall. We organiseren avonden per buurt omdat de problematiek per buurt verschillend is. Door de aangescherpte coronamaatregelen is de informatiemarkt digitaal. Meldt u aan dan ontvangt u in januari een link per e-mail voor de informatiemarkt.

Aanmeldformulier informatiemarkt

Parkeerenquête

Ook vragen we u de parkeerenquête in te vullen zodat wij de resultaten met u kunnen bespreken tijdens de informatiemarkt. Voor het invullen van de enquête gebruikt u de unieke code die in de uitnodigingsbrief staat.

Vul de parkeerenquête in

 

Wat u moet weten

  • Er is al een grote verbeterslag gemaakt in de doorstroming van het verkeer op de N14 en rondom de Mall. Om de situatie blijvend te verbeteren zijn investeringen, structurele maatregelen en aanpassingen in de infrastructuur nodig. De gemeenteraad zal hier in het eerste kwartaal van 2022 een besluit over gaan nemen. Lees meer in het nieuwsbericht: Stevige aanpak verkeer en parkeren Mall

Bereikbaarheid en drukte 

Er wordt hard gewerkt aan verbetering van de verkeerssituatie rondom de Mall. Om ervoor te zorgen dat het verkeer kan doorstromen, zijn een aantal acties ondernomen.

  • Tijdelijke bewegwijzering aangebracht op de N14. Er wordt gewerkt aan extra borden voor de Parkeer-route rechtsom, bij de Heuvelweg richting P1 en P2 en verder via de Burgemeester Banninglaan en de Noordsingel naar P3, P4 en P5
  • Slimme verkeerslichten geplaatst op zowel de N14 als op en rond de gemeentelijke wegen rond de Mall:
    • Deze zijn nu opgenomen in een aantal slimme scenario’s waarmee we instroom of uitstroom van de Mall kunnen verbeteren
    • We werken aan de technische integratie van de verkeerslichten van Rijkswaterstaat op de N14 met die van de gemeente rondom de Mall. Dit om de verkeerslichten beter op elkaar af te stemmen
    • Dit zijn verbeteringen waarvan we ook op andere dagen verwachten dat dat de doorstroming op de Heuvelweg en de Noordsingel verbetert
  • Scenario’s ontwikkeld om de verkeerslichten bij drukke verkeersomstandigheden optimaal in te kunnen zetten. Deze worden ieder weekend ingezet om de extra drukte rond de Mall op de zaterdagen, vakanties en feestdagen in goede banen te leiden
  • Samenwerking met routeapps. Die laten de snelste route zien en geleiden auto’s door naar de parkeergarage waar plek is. Ieder weekend zetten we deze in om weggebruikers met navigatie en social media te informeren over de Parkeer-route rechtsom
  • Verkeersregelaars bij parkeergarages en kruispunten. Ieder weekend zetten we deze in om in te kunnen grijpen als de andere maatregelen extra moeten worden ondersteund
  • In een Operationeel MobiliteitsCentrum (OMC) werken gemeente, de Mall, Rijkswaterstaat en de verkeerscentrale (regelt digitale verkeersborden en verkeerslichten op de actuele verkeersituatie) samen om de afwikkeling van het verkeer rondom de Mall te optimaliseren. Door samen actie te ondernemen op de actuele verkeerssituatie wordt duidelijk wat de gemeente samen met Rijkswaterstaat en de verkeerscentrale kan doen. Waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd en hoe de Mall bijvoorbeeld het parkeren goed kan stroomlijnen. Het OMC zetten we elke zaterdag in op locatie en op zondag monitoren we het verkeer op afstand
  • De Mall heeft een bereikbaarheidportal op de website ingericht, zodat bezoekers zich vooraf kunnen laten adviseren over de reis- en parkeermogelijkheden

Er zijn zorgen of de hulpdiensten bij grote drukte nog wel door kunnen rijden. Het is een belangrijk aandachtspunt. Weggebruikers zijn verplicht de weg vrij te maken voor hulpdiensten als ze er langs moeten.

Wat gaat de gemeente verder doen?

Middellange termijn:

  • Verwacht wordt dat later dit jaar alle IVRI’s van Rijkswaterstaat op de N14 en de IVRI’s op de gemeentelijke wegen rond de Mall worden gekoppeld, zodat gecoördineerde en automatische regeling van het verkeer mogelijk wordt op grond van het actuele verkeersaanbod
  • Binnenkort wordt het bereikbaarheidsportal van de Mall operationeel, zodat bezoekers zich vooraf kunnen laten adviseren over de reis- en parkeermogelijkheden

Lange termijn:

  • Voor alternatieve routes tijdens werkzaamheden voor de ongelijksvloerse kruispunten op de N14 werken we nauw samen met Unibail Rodamco Westfield en Rijkswaterstaat. Meer informatie over dit project leest u op de website van de Rijkswaterstaat A4 Haaglanden - N14

Telefoon 14 070

Maandag tot en met donderdag  8:30 - 17:00 uur
Vrijdag                                               8:30 - 16:00 uur

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.