Verkeer

312 keer bekeken

Er is grote belangstelling voor winkelcentrum de Mall of the Netherlands. Daardoor kan het in het weekend en op feestdagen drukker zijn in de Mall maar ook op de toegangswegen ernaartoe. De gemeente roept bezoekers op om op de fiets of met het openbaar vervoer te komen. Ook werken we aan verkeers- en parkeermaatregelen om overlast voor omwonenden te verminderen.

Meedenken

Wij vinden het heel belangrijk om te weten welke vragen, zorgen en ideeën u heeft over de verkeers- en parkeersituatie rondom de Mall. Daarom waren er in juli een aantal bijeenkomsten met bewoners. In het vierde kwartaal van 2021 worden nog meer participatiebijeenkomsten georganiseerd.  

 

Bereikbaarheid en drukte

Er wordt hard gewerkt aan verbetering van de verkeerssituatie rondom de Mall. Om ervoor te zorgen dat het verkeer kan doorstromen, zijn een aantal acties ondernomen.

  • Bewegwijzering aangebracht op de N14: deze wordt nu aangevuld met tekstkarren. Er wordt gewerkt aan extra borden voor de Parkeer-route rechtsom, bij de Heuvelweg richting P1 en P2 en verder via de Burgemeester Banninglaan en de Noordsingel naar P3, P4 en P5. Hierdoor zijn de tekstkarren niet meer nodig
  • Slimme verkeerslichten geplaatst op zowel de N14 als op en rond de gemeentelijke wegen rond de Mall:
    • Deze zijn nu opgenomen in een aantal slimme scenario’s waarmee we instroom of uitstroom van de Mall kunnen verbeteren
    • We werken aan de technische integratie van de verkeerslichten van Rijkswaterstaat op de N14 met die van de gemeente rondom de Mall. Dit om de verkeerslichten beter op elkaar af te stemmen
    • Dit zijn verbeteringen waarvan we ook op andere dagen verwachten dat dat de doorstroming op de Heuvelweg en de Noordsingel verbetert
  • Scenario’s ontwikkeld om de verkeerslichten bij drukke verkeersomstandigheden optimaal in te kunnen zetten. Deze worden ieder weekend ingezet om de extra drukte rond de Mall op de zaterdagen in goede banen te leiden
  • Samenwerking met routeapps. Die laten de snelste route zien en geleiden auto’s door naar de parkeergarage waar plek is. Ieder weekend zetten we deze in om weggebruikers met navigatie en social media te informeren over de Parkeer-route rechtsom
  • Verkeersregelaars bij parkeergarages en kruispunten. Ieder weekend zetten we deze in om in te kunnen grijpen als de andere maatregelen extra moeten worden ondersteund
  • In een Operationeel MobiliteitsCentrum (OMC) werken Gemeente, The Mall, Rijkswaterstaat en de verkeerscentrale (regelt digitale verkeersborden en verkeerslichten op de actuele verkeersituatie) samen om de afwikkeling van het verkeer rondom de Mall te optimaliseren. Door samen actie te ondernemen op de actuele verkeerssituatie wordt duidelijk wat de gemeente samen met Rijkswaterstaat en de verkeerscentrale kan doen. Waar verbeteringen kunnen worden doorgevoerd en hoe de Mall bijvoorbeeld het parkeren goed kan stroomlijnen. Het OMC zetten we elke zaterdag in op locatie en op zondag monitoren we het verkeer op afstand

Er zijn zorgen of de hulpdiensten bij grote drukte nog wel door kunnen rijden. Het is een balangrijk aandachtspunt. Weggebruikers zijn verplicht de weg vrij te maken voor hulpdiensten als ze er langs moeten.

Wat gaat de gemeente verder doen?

Middellange termijn:

  • Verwacht wordt dat later dit jaar alle IVRI’s van Rijkswaterstaat op de N14 en de IVRI’s op de gemeentelijke wegen rond de Mall worden gekoppeld, zodat gecoördineerde en automatische regeling van het verkeer mogelijk wordt op grond van het actuele verkeersaanbod
  • Binnenkort wordt het bereikbaarheidsportal van de Mall operationeel, zodat bezoekers zich vooraf kunnen laten adviseren over de reis- en parkeermogelijkheden

Lange termijn:

  • Er wordt gekeken of in de toekomst ook tijdens de reis naar de Mall ingespeeld kan worden op de drukte op het wegennetwerk in- en de wijdere omgeving van de Mall
  • Daarnaast wordt gekeken of voor zeer drukke dagen een Operationeel Mobiliteit Centrum (OMC) mogelijk meerwaarde biedt. In een OMC werken de wegbeheerders Rijkswaterstaat, gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg, URW en de hulpdiensten samen om de afwikkeling van verkeer te optimaliseren
  • Voor alternatieve routes tijdens werkzaamheden voor de ongelijksvloerse kruispunten op de N14 van 2023 tot 2026 werken we nauw samen met Unibail Rodamco Westfield en Rijkswaterstaat

Telefoon 14 070

Maandag tot en met donderdag  8:30 - 17:00 uur
Vrijdag                                               8:30 - 16:00 uur

 
Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.